fredag 20 januari 2023

Fraidei.

 

Tjahapp,Fredag igen. Skolorna har börjat på,jag har haft lite vikariat samt mina vanliga dagar här på skolan. Benjamin har klarat både traktorkortet och mopedteorin,så bara snön försvinner får han ta mopedkortet klart. För en vecka sedan kom vi oss äntligen iväg och bowla. Så roligt,fast jag hamnade sist. 😆

Annars bara den gråa vanliga vardagen. Längtar till lite soligare dagar så det ens skulle locka en att vara utomhus. Isarna är väl rätt dåliga,så ser sämre ut med pimplandet. Men kanske det hinns ännu. 

Igår blev det ett "litet" impulsköp,nämligen biljetter till Metallica,och förbandet Five finger death punch! Vilken dröm alltså! Okej,det är evigheter till det,nämligen först sommaren 2024,och man vet ju aldrig vad som kan hända innan dess,men får ju iallafall glädjas åt det nu. Metallica har vi sett en gång redan,men det är nog ett band man kan se flera gånger. 5fdp har jag länge velat se,men aldrig sluppit iväg. Hör mer på dem i nuläget än Metallica. 

Barnfri helg på G. Ska snart skjutsa iväg Elias till Jeppo,sen inga planer. Kanske någon film bara,och såklart akvarellmålning. Imorgon lovas det sol tror jag,så blir eventuellt villan så hundarna får vädra av sig. 

Ha en fin helg!




😍










lördag 7 januari 2023

*

Nå terve. Jullovet kom och for,på Måndag är det dags för skola. Elias har legat i sängen precis hela jullovet. 38 graders feber över en vecka. Var till hvc i Måndags,men inga åtgärder då trots att han var röd i speciellt vänster öra. Nån svimningsattack fick han där också,så obehagligt. 😬 Men det gick över efter ett vattenglas.

I Torsdags fick vi åka dit igen,då han tappat hörseln på vänstra örat,och visst hade han öroninflammation i båda öronen. Ska hoppas han blir fort frisk nu med penicillin! Så vi har gjort absolut ingenting på jullovet. 2 gånger har vi hamnat att avboka bowlingen. Nya tag nästa helg! Förhoppningsvist har vi haft vårt sjukas nu,men det brukar ju börja om igen när de börjar skolorna. 

Tjahapp,vad ska man hitta på nudå? Barnfri och allt. Borde plöja igenom ungarnas rum,städa ur skafferiet och kylskåpet så det är väl bara att börja på.  Julen är bortstädad för länge sen,och det känns alltid lite tomt efteråt. Några nya växter från Sunds kom sig hem förra veckan,får ju hoppas ohyran som rumstrerar här kan låta dem vara. 


Adios.


Bättre sent än aldrig. 

Några fynd från favoritloppiset



Betydligt mindre sliten i verkligheten.



Kunde inte motstå denna STORA lykta ❤









söndag 1 januari 2023

Gott nytt år.

Goddag. Nytt år igen då. Tror jag har fastnat på 2020 på nåt sätt,kan inte tro att det redan är 3 år sen?! 

Här har hela jullovet hittills varit i förkylningens tecken. Elias har drabbats värst, så som det oftast blir.  

I Måndags hade han 38 graders feber,sen endast stegring 2 dagar,för att sen plötsligt få över 39 graders feber och en förfärlig hosta. Ännu idag har han över 38,5. Otroligt många som är sjuka nu,och troligen är det kaos på jouren,men borde kanske kontakta hvc iallafall då dom öppnar. Ofta brukar Elias ha i öronen då han är sjuk,så bra att få det kollat iallafall. 

Nyår då? Firades lugnt hemma med lövbiff,klyftpotatis,akvarellmålning,lite ishockey och raketer. Är så otroligt trött idag,somnade först 04 inatt av någon anledning.. 

Idag åker Benni iväg till pappas en vecka då igen. Känns lika surt varje gång. Men,he såde. 

Vi fick avboka förra veckans bowling,så vi tar nya tag inkommande Torsdag. Hoppas verkligen Elias är bättre tills dess. 

Ha en fin nyårsdag. 



Nytt år,nya prints,det är tradition sen länge. Ju smaklösare och ruttet,desto bättre 😂




Denna är SÅ jag✔



söndag 25 december 2022

God fortsättning.

Tär va he. Julafton -22 for i ett huj,som de flesta andra dagar. Här lallar vi på halvnakna ännu idag,som det ska va dagen efter julafton. 😁

Småningom borde vi knapra oss iväg till mammas,där det blir lite julfirande till för kidsen,som inte var där igår. 

En bra jul fick vi trots att Benjamin blivit sjuk. Dock inte corona som tur är. Först blev det mammas på kaffe,sen till pappas på mat. 

Blev bortskämd även i år,trots att vi alla år säger "nästa år köper vi inga julklappar..". 

Alla firar ju olika,vissa köper inga julklappar alls,vissa bara åt de yngre i familjen,och vissa åt precis alla. Inget av det är fel. Jag tycker dock det är så roligt att ha möjligheten att få ge speciellt mina barn nya saker,då jag resten av året i princip köper begagnat.

Roligt är det också att jag själv nu iom diverse presentkort/pengar har råd att unna mig själv nånting,då jag aldrig annars köper något åt mig själv. Såheså. Eftersom det hörs på byn att jag kokar byns äckligaste kaffe,så fick jag också en ny kaffekokare 😂 Och en värmefilt,för här i lyan kan vi ha det riktigt kallt emellanåt. Så tacksam för allt! ❤ 

Blir bara mys och chill idag,kanske någon film idag eller imorgon. På Tisdag ska Benjamin iväg en natt till sin pappa,och Elias och jag ska till Jeppis på rea. På Torsdag är det tänkt att vi ska iväg och bowla,om vi hålls friska. 

Och de som inte vill se min materiella lycka kan sluta läsa nu 😂 Mvh. Johanna forever 13 år. 

Ha det gott 




Halv systerdotter,systerson,syster och hennes karl






Coolaste tomten


Detta ska spelas ikväll

Kanske jag täcks bjud på kaffe nu? 

Mammas sockor,ett konstverk varje år










onsdag 21 december 2022

Fynd.

Goddag. Äntligen får jag sitta en stund. Har bakat pepparkakor.Varför gör man det år efter år trots att de alltid hamnar i nån kakburk och möglar bort? Nå,tradition är det ju. 

Har också strukit Elias festkläder (värsta som finns,att stryka!) för ikväll har han julfest. Jag har ingen aning om vad jag ska sätta på mig. Har bara samma trasa jag haft flera julfester,och nu upptäckte jag en stor fläck som inte går bort 😏 Sökte efter nåt fint i stan igår,men allt är så otroligt blommigt eller extremt mönstrat,och det passar inte mig. 

Har också länge sökt efter en vinterjacka utan resultat,men IGÅR,jisses vilket fynd! Och vilken tur att jag provade den trots att den var en storlek mindre än jag brukar ha. Det är en dunjacka från Luhta,riktigt varm och skön,och inte svart hör och häpna utan mer beige-brunish. Kostade mig ynka 5€ och är som ny! Därtill hittade jag 2 par skor,ett par svarta och ett par adidas. De svarta putsade jag upp med skoputs och de ser nya ut! En flanellskjorta modell enorm (så skön!) och ett par adidasbyxor samt ett par gardiner blev det också. Hela kalaset blev att kosta 18 €. 😁 Några fyndväxter från Sunds blev det också,tammetusan om inte 95% av mina palettblad har dött! 😡

Ännu skulle jag behöva tvättaoch föna hunden,det tar säkert 2h. Men,först tömma klädskåpet i jakt på festkläder.. 

Imorgon åker Elias iväg till Jeppo,och vi blir barnfria tills julafton. Inga planer förutom godisbak på Fredag som sagt. 

Önskar er en GOD JUL! 










👍







Lillvesslon som hatar att bada 😬