fredag 10 juli 2020

Gröna fingrar?

En lista om ett av mina största intressen : Växter! 


  • Dessa grönväxter finns just nu hemma hos mig: Har sådär snabbt räknat till 91 stycken växter i lyan. Räknade dock inte med de jag sått och sticklingar. Har också en hel del jag inte vet namnet på. 

- X antal murgröna
- Orkidé
- 15 st palettblad (+sticklingar och egen odling av frön)
- x antal kaktusar
- Ampelliljor i massor.


  • I min trädgård vill jag odla: Vad vill jag INTE odla? Massa smittblommor,bräken,pioner osv.. 


  • Så ofta köper jag växter: Ca. 1 gång i veckan 🙈
  • Den fulaste växten/blomman jag vet: Mina ampelliljor kanske.. Och så är jag inte särskilt förtjust i Pelargoner. 

  • Så mycket tid lägger jag på odling: Inte många timmar,hyr ju detta ställe så utomhus slänger jag bara lite frömixer. 

  • En blomma/växt som alltid går som present: Ros. 
  • Så får jag mina växter att klara sig: Vattnar? + Sprayar med vattenflaska. Planterar om de som behöver det på vårvintern. 
  • Min favoritgrönväxt : Mina palettblad givetvis. Mina Moses stentavlor samt min gullranka. 

Moses stentavlor






Gullranka

  • Min favorit -blommande krukväxt : Jag är proffs på att få livet av blommande krukväxter,så brukar inte ha sådana,om jag inte får i present eller liknande. Vackrast är nog ändå Hortensia.



  • Favoritsnittblomma : Alströmeria,brudslöja, prärieklocka,tulpaner osv.. 
Alströmeria

Prärieklocka


  • Dröm-krukväxten: Nån Lithop skulle vara kul att ha,och såklart flera palettbladsvarianter. 





Ha en fin helg! 

Inga kommentarer: