fredag 3 april 2020

Påskpyssel & diagnos.

Hej! Det är Fredag igen en gång. Har säkert som många andra haft vårfeelis de senaste dagarna. Idag? Not so much. Har kommit rätt mycket snö plötsligt. Men,det kommer ju så gott som varje år dethär "takatalvi". 
Påsk är det nästa vecka,och den lär ju bli annorlunda. Inget häxande för barnen,knappast någon påskbrasa heller (om det är för torrt). Men,jag ska försöka fixa till en äggjakt iallafall. Desto mer firar vi nog inte. Påskpysslat & pyntat har vi förstås gjort. 

Annars mårar vi på med hemskolan. Gråter en skvätt emellanåt,men drar sen upp snoret och fortsätter. För det ÄR jobbigt,och speciellt med en son som gärna skjuter upp saker,eller sitter och funderar och tittar på precis allt annat än sina uppgifter. Men,vi kämpar på! 

Har ju äntligen tid att tömma lyan på en massa skräp också. Har en lista på vad som ska tömmas,och det känns så skönt att slippa en massa som bara tar upp plats. Diverse projekt som bara lämnat ska jag också försöka få klart. 


Från det ena till det andra. Nämnde ju undersökningen jag och min lillasyster var på angående vår diabetes. Igår fick jag samtal av en läkare i Helsingfors. Alla tester visade på att jag (och lillasyster) har Mody 2 .

Känner mig rätt lättad,eftersom de med Mody 2 klarar sig utan medicinering i de flesta fall. Det lär vara så att man redan från födseln har lite förhöjt blodsocker,och det beror på ett genfel. 50% risk att mina barn har eller kommer få,vilket jag misstänker att Benjamin nu har. Hans läkare var också in på det samma. Men läkaren menade att det inte är någon allvarlig diabetes så det känns skönt att veta. 
Såklart ska det ju undersökas vidare ifall mitt blodsocker plötsligt skulle rusa i höjden,men då är det inte tal om Mody längre. 


Det om det. Blir en barnfri helg denna helg. Kommer ta det lugnt,och försöka grundstäda kidsens rum. 


Ha en riktigt fin helg alla! ❤


Strumpkaniner



Vacker Tradescantia




Ännu en palettis till min samling.. Synd att utbudet är rätt kasst här i Finland.. 

Blygsam samling. Om någon vet av nån affär som säljer palettblad som jag inte har får ni gärna hojta till! 







Inga kommentarer: