tisdag 1 augusti 2017

Krakow & Auschwitz-Birkenau.

*Varnar för långt inlägg,med massor med bilder. (Och känsliga för bilder från Auschwitz)*

Nå,borta bra men hemma bäst brukar man säga,men jag vet inte riktigt. Skulle bra kunna åka dit tillbaka.

Vi började resan med flyg från Vasa till Helsingfors i Fredags på eftermiddagen. Hade ett litet flygplan,och jag var scared to death,för jag tyckte planet vinglade hit och dit och skakade och hoppade mest hela tiden. Nå,var ju bara en 40 minuters flygtur som tur var.

Framme i Helsingfors fick vi vänta typ 2 timmar. Sen vidare till Krakow. En flygtid på ca. 1 timme och 40 minuter typ. Betydligt bekvämare tur på alla vis.

Väl framme i Krakow fick vi hoppa in i en taxi och blev direkt körda till vårt "hotell".
Konstaterade framme vid hotellet att stället var fullt med folk som partajade,och musik dunkade överallt. Slängde in packningen,fräschade upp oss lite,och gav oss iväg ut på stan.

Gick gata upp,och gata ner,och hittade tillsist ett snabbköp där vi kunde köpa vatten. (Vågade inte dricka ur kranen) Mat tog vi också med oss från en grill. En enorm tortilla kostade ca. 3 € där. Sen var det godnatt.

Shitting my pants.

Rummet

Blev rätt tidig väckning morgonen därpå. Tog en tur på stan,och efter 12 började vi söka oss mot busstationen,för att åka vidare till Oświęcim. (på tyska = Auschwitz)

Gången till receptionen

Murgröna all the way

Utsikt från balkong

Vädret var soligt och fint,och en temperatur på ca. 24-26 grader.
Efter lite missöden med biljetter,så fick vi tillslut bänka oss i "bussen",som visade sig vara en taxi typ.

Resan varade ca. 1 timme,lite mer,och hela tiden kom det på mer folk,så tillsist var bilen verkligen proppfull.
När man tittade ut genom fönstret skulle man inte tro att man befann sig i Polen. Snarare Spanien. Otrolig natur,och tillochmed berg.

Väl framme vid Auschwitz så hoppade vi på en buss som går mellan själva Auschwitz och Birkenau. En tur på ca. 3 km.

Möttes av en välkänd bild,tågrälsen. Och ett område som var helt otroligt stort. Ingen aning om HUR stort området är,men believe me när jag säger enormt.

Birkenau

Ett exempel på vagnar folk transporterades i.

Minnesplats

Platsen där aska spreds ut efter kremering.

Del av ett krematorium

Tegelbaracker

Träbaracker

Toalett. Fångarna hade ca. 7 sekunder på sig att göra sina behov.

Inne i baracken
 Efter att ha gått någon timme på Birkenau-området begav vi oss igen med buss tillbaka till Auschwitz I.
 Auschwitz är ett museum,och här ska man nog gå flera timmar för att verkligen se allt (och läsa allt). Byggnaderna hade olika "teman". Olika folkslags öden,deportationerna,läkarexperimenten i lägren (bilderna från dessa fick det att vända sig i magen), avrättningar,hur Tyskarna erövrade Europa,befrielsen osv..

Rätt stort område detta också. Hade tyvärr lite tid,så hann inte se allt.
Var riktigt less att vi missade gaskamrarna. (inte för att det är någon rolig syn,men vore iallafall intressant att se)
En välkänd skylt.

Death wall. Väggen där många fångar sköts.
 Tror jag låter resten av bilderna från Auschwitz tala för sig själva. Ord kan inte beskriva känslan man fick här.

Efter någon timme där,så hoppade vi på en expressbuss tillbaka till Krakow. Fötterna värkte,benen var som spaghetti,huvudet totalt mos efter allt. Resten av kvällen gick jag som i en egen värld. Hämtade bara upp mat på rummet och drack någon öl medans resten av gänget gick ut för att äta.
En tung dag både fysiskt och psykiskt.

På Söndag hade vi inget inplanerat. Hade ju lite tänkt besöka den judiska delen av Krakow,och Schindlers fabrik,men jag hade helt enkelt ingen som helst ork. Temperaturen låg på ca. 30-32 grader.

Jag,Elin och Roger var istället ut på stan på shopping. Gick nog kring halva staden,och lite vilse kom vi också.

Satt otroligt bra med Starbucks!

Tyckte synd om hästarna som måste gå varv efter varv i staden i 32 graders värme

👀

På kvällen begav vi oss ut och åt sjukt god mat på en restaurang nära hotellet.

På Måndag var det bara att hastigt göra sig klar,packa väskorna osv.. Och checka ut klo. 11.
Därefter begav vi oss till Galeria Krakowska för shopping! Shoppingen visar jag nog i ett skillt inlägg.

Sådärja,tummen upp om någon kommit sig ända hit och läst allt haha.

Hade en riktigt bra resa faktiskt,fast den blev kort.

Resan från hotellet till flygplatsen var dock fruktansvärd. Temperaturmätare visade hela 36,6 grader,och taxin hade ingen AC. Eller så förstod vi oss inte på det.

Priserna i Krakow var väldigt låga. En stor öl fick vi för 1 €,ett ciggpaket (maxi) låg på ca. 3€, mat var också väldigt billigt. Tror jag läst någonstans att det är ca. 40 % billigare i Polen än i Finland.
En annan sak jag tyckte var great var de nattöppna butikerna.

Något som dock förvånade mig var att jag upplevde de polacker vi träffade på som väldigt otrevliga,rent av sura. 2 personer av alla de polacker / försäljare /taxichaufförer/busschaufförer/service-folk vi träffade på var trevliga. Så det jag läst före att folk är väldigt trevliga i Polen stämde inte för oss. Kanske träffade vi alla Krakows surpuppor,vem vet.