lördag 30 januari 2016

Das mamalist.

Är ju snart 5 år sedan jag blev mamma för andra gången,men tänkte ändå fylla i denna,för att det är kul ju. 

När blev du mamma? Första gången var jag 19 år,andra gången 22.
Hur många barn har du? 2 söner. Benjamin 8 år,och Elias snart 5 år. 
Var graviditeten planerad? Benjamin var planerad,men trodde inte jag skulle bli gravid på första försöket. Elias var inte planerad,men välkommen ändå!
När berättade du om graviditeten? Direkt åt mamma och syrran. Nå,de flesta visste nog om det från början. 
Hur många barn vill du ha? Skulle väldigt gärna få en tjej,men det kan man ju inte välja direkt. Men 1 till. 
Tätt ihop eller långt isär? Mellan? Är ju typ 3 år mellan mina,tycker det är passligt. 
Typ 2012
Oroade du dig mycket under graviditeten? För allt tänkbart ja. Men fick vara på många ultraljud,och besök till rådgivningen pga. min diabetes,så fick ju ofta kolla att allt var okej. 
Hur var graviditeten? Lätta. Inget särskilt alls,har nog haft tur! Lite tyngre med Elias,men det kom väl med åldern haha. 
Gillade du att vara gravid? Måste säga nej. Men visst kan man sakna sparkarna ibland. 
Visste ni vilket kön det skulle bli? Med båda jo. Eller läkaren råkade försäga sig med Elias,men vi ville ändå veta. 
Apropå förlossningar. Hur var den? Har fött båda med planerat kejsarsnitt,så allt gick lugnt till. Har bara positiva erfarenheter. Var ju extremt förlossningsrädd med Benjamin,så fick träffa barnmorskor genom hela graviditeten. Tillslut bestämdes det att det var bäst med planerat kejsarsnitt. Med Elias ville jag prova "vanligt",men vid sista ultraljudet (på beräknad dag) konstaterades att inget var på G alls,och han beräknades vara över 4 kg. Finns ju risker med att sätta igång en tidigare snittad mamma,så fick tid till planerat kejsarsnitt dagen efter,och tur var väl det,han var 4,7 kg. 
V. 39 med Elias. 

Nevermind the dubbelhaka. Love at first sight. 2007

Hur var första bebistiden? KAOS. Med Benjamin var det värre,för då hade vi ju ingen aning alls om någonting,samt att jag drabbades av förlossningsdepression. Med Elias kände jag igen symptomen på depression och skaffade hjälp i tid. 
Hade ni bestämt namnet sedan innan? Benjamin var bestämt direkt vi fick veta att det var en kille. Elias var det enda namnet vi båda tyckte om. Hade några andra förslag,såsom Adrian och Liam,men det blev en Elias. 
Ett råd till blivande mödrar? Ta tid på er när ni väl är hemma,bara komma in i rutiner utan en massa folk springandes. Våga be om hjälp av andra!

Inga kommentarer: